Παραγραφή αξιοποίνου και παύση ποινικής δίωξης με πράξη του Εισαγγελέα για αδικήματα που τελέστηκαν μέχρι 31-8-2013 και δεν έχουν καταστεί αμετάκλητα.

παραγραφή αξιοποίνου

παραγραφή αξιοποίνου

παραγραφή αξιοποίνου και παύσης ποινικής δίωξης για αδικήματα που τελέστηκαν μέχρι 31-8-2013 και δεν έχουν καταστεί αμετάκλητα

Προγενέστερος νόμος για παραγραφή αδικημάτων τελεσθέντων μέχρι 31-12-2011

Πριν αλέκτωρ λαλήσει, νέος νόμος που παραγράφει αδικήματα της καθημερινότητας έρχεται στο προσκήνιο, προκειμένου να κατακλύσουν τα ποινικά δικαστήρια οι επελάσεις των φορολογικών υποθέσεων. Πριν καν στεγνώσει το μελάνι των όσων λέγαμε σε άρθρο μας στο γνωστό ειδησεογραφικό portal www.capital.gr – δείτε εδώ τι ακριβώς λέγαμε – το Υπουργείο Δικαιοσύνης και ο νέος Υπουργός στο όνομα της αποσυμφόρησης και της επιτάχυνσης απ0νομής της δικαιοσύνης υιοθετεί μια παγίως και αποδεδειγμένα λάθος πρακτική για το σκοπό που επιδιώκεται.

H αιτιολογική έκθεση δε, αναφέρει ότι ο βασικός σκοπός του νομοσχεδίου είναι η αποσυμφόρηση των δικαστηρίων από μεγάλο αριθμό δικογραφιών που έχουν προς επεξεργασία και η επιτάχυνση κατά συνέπεια της απονομής της δικαιοσύνης!!!Να πάρουν ίσως περισσότερους δικαστές και γραμματείς και να ολοκληρώσουν επιτέλους εκείνη τη μηχανοργάνωση κανείς σώφρων άνθρωπος δε το σκέφτηκε. Το πρόβλημα είναι ο μεγάλος αριθμός των υποθέσεων και όχι η υποστελέχωση της δικαιοσύνης ο πάρα πολύ μικρός αριθμός των ελλήνων δικαστών που κοντεύουν να “κλατάρουν” από την κατά κεφαλήν χρέωση δικογραφιών και τις ασφυκτικές και παράλογες προθεσμίες παράδοσης αποφάσεων, ή η υποστελέχωση των γραμματειών ή η ανύπαρκτη υλικοτεχνική υποδομή και η υποδομή μηχανοργάνωσης.

Να σκεφτεί κανείς ότι τώρα άρχισε να υιοθετείται η παρακολούθηση πορείας υποθέσεως από Η/Υ. Μέχρι τώρα έπρεπε να δαπανήσεις τουλάχιστον 3 ώρες να ψάχνεις στα “μπακαλοντέφτερα” – “παλιοτετράδια” που ήταν καταχωρημένα τα στοιχεία της έκδοσης αποφάσεων των δικαστηρίων.

Τον απλό πολίτη που περιμένει να δικάσει αυτόν που τον εξύβρισε και τελικά η υπόθεση θα παραγραφεί κανείς δεν τον σκέφτεται…

Με σχετική τροπολογία στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας !!! θα προβλέπεται η παραγραφή αξιοποίνου πράξεων και ειδικότερα η παραγραφή όλων των ανεκτέλεστων ποινών που έχουν επιβληθεί από δικαστήριο μέχρι 6 μηνών και δεν έχει εκτιθεί με οποιονδήποτε τρόπο και δεν έχει καταστεί αμετάκλητη όπως προβλέπει ο ΠΚ και ο Κώδικας Ποινικής Δικονομίας.

Σύμφωνα με τη τροπολογία παραγράφεται το αξιόποινο και παύει η δίωξη για αδικήματα που έχουν τελεσθεί μέχρι 31.8.2013 και συγκεκριμένα : α) των πταισμάτων και β) των πλημμελημάτων, κατά των οποίων ο νόμος απειλεί ποινή φυλάκισης μέχρι ένα έτος ή χρηματική ποινή ή και τις δύο ποινές.

Επίσης παραγράφονται και δεν εκτελούνται ποινές στερητικές της ελευθερίας διάρκειας μέχρι έξι μηνών που έχουν επιβληθεί με αποφάσεις, οι οποίες έχουν εκδοθεί μέχρι τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου και δεν έχουν καταστεί αμετάκλητες ή οι ποινές δεν έχουν εκτιθεί με οποιονδήποτε τρόπο.

Υπάρχουν εξαιρέσεις για συγκεκριμένα αδικήματα, οι οποίες θα προστεθούν όταν θα ψηφιστεί ο νόμος για να δούμε τελικά ποια θα συμπεριληφθούν στην εξαίρεση του νόμου.

 

 

Δείτε παρακάτω τι λέγαμε για την επιτάχυνση και την αποσυμφόρηση σε προγενέστερο άρθρο μας

 

Χρόνια τώρα προτείνονται στο νομικό κόσμο νέα μέτρα για την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων τόσο των πολιτικών όσο και των ποινικών πινακίων. Για τους λόγους αυτούς έχουν συσταθεί κατά καιρούς επιστημονικές επιτροπές σοφών και έμπειρων νομικών, οι οποίες ξόδευσαν εκατοντάδες εργατοώρες και παράλληλα τόνους σε χαρτί και μελάνι για την κατάρτιση νομοσχεδίων που τελικώς έγιναν νόμοι του κράτους.

Τι καταφέραμε μέχρι σήμερα; Στα πολιτικά δικαστήρια (ειρηνοδικεία-πρωτοδικεία-εφετεία) πετύχαμε το ακατόρθωτο. Τα ειρηνοδικεία τελούν σε ιδιότυπο καθεστώς αρνησηδικίας, τα πρωτοδικεία στερούνται βασικής υλικοτεχνικής υποδομής με φαινόμενα προμήθειας χαρτιού από δικηγόρους προς τις γραμματείες να τείνει να γίνεται συνήθεια, ενώ τα εφετεία της χώρας αποτελούν πλέον μια μεγάλη πολυτέλεια ακόμη και για αυτόν που έχει χρήματα στη περίοδο της κρίσης.

Για παράδειγμα τα ειρηνοδικεία της χώρας δίνουν δικασίμους το 2019 και το 2020, ενώ τα δύο μεγάλα πρωτοδικεία της χώρας το 2016 και 2017. Στα ποινικά δικαστήρια επικράτησε το απόλυτο φιάσκο. Παραγράφηκαν όλα τα αδικήματα που επέσυραν μικρές ποινές κυρίως σε εγκλήματα προσβολής της τιμής, της αξιοπρέπειας και της σωματικής ακεραιτότητας και γέμισαν τα πινάκια με φορολογικά αδικήματα τα οποία δικάζουν μικροοφειλέτες των 3.000-4.000 ευρώ επιβάλλοντας εξοντωτικές ποινές με ελάχιστο όριο τους 12 μήνες φυλάκισης(περιπτώσεις ΦΠΑ για ποσά από 3.000-75.000 ευρώ).

Τι παρατηρούμε λοιπόν στη πράξη; Ας κάνουμε μια επίσκεψη στα μονομελή πλημμελειοδικεία. Όσοι πρόεδροι έχουν προβλέψει σχετικά έχουν απομονώσει και απασχολούν ένα πρωτοδίκη, ένα εισαγγελέα και μια γραμματέα για ξεχωριστό πινάκιο προσδιορισμένων υποθέσεων με φορολογικό περιεχόμενο.

Στην πλειονότητά τους στα πινάκια αυτά εμφανίζονται «δύσμοιροι» πολίτες που λόγω της οικονομικής κρίσης έκλεισαν τα μικρομάγαζά τους – ναι!!! Κύριοι!!!! αυτά που απασχολούσαν έστω και ένα υπάλληλο – οι οποίοι άφησαν ένα χρέος στην ΔΟΥ κατά μέσο όρο έως 10.000 ευρώ.

Οι άνθρωποι αυτοί, χωρίς την οικονομική δυνατότητα να προσέλθουν με το δικηγόρο τους και να αναπτύξουν νομικούς ισχυρισμούς – ειδικά στις περιπτώσεις ΦΠΑ όπου ο υπολογισμός των συγκεντρωτικών ποσών και τα κατηγορητήρια πάσχουν με σοβαρές νομικές πλημμέλειες – εμφανίζονται σαν «πρόβατα επί σφαγή» και απλά ακούν υπομονετικά τη ποινή τους η οποία στις περιπτώσεις του ΦΠΑ ξεκινάει από τους 12 μήνες φυλάκισης.

Δυνατότητα ρύθμισης δεν υπάρχει αφού είτε έχουν εκπέσει είτε δεν τους δίδεται η δυνατότητα να υπαχθούν επειδή η υπόθεσή τους πήγε στα δικαστήρια.

Χαρακτηριστική περίπτωση ανθρώπου ανάπηρου – ήταν οφθαλμοφανές – ο οποίος για ποσό 4327 ευρώ χρέος ΦΠΑ εμφανίστηκε στο δικαστήριο και είπε ΔΕΝ έχω ΔΕΝ μπορώ να τα πληρώσω. Προς τιμή της η έδρα τον ρωτούσε «Θέλετε όμως να τα πληρώσετε ε;» μήπως και του δώσει κάποια αναβολή. Εμείς του λέγαμε ψιθυριστά πες ΝΑΙ!!!! Ωστόσο, ο άνθρωπος ήταν τόσο ειλικρινής και είπε ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ να πω ψέματα ότι θα τα πληρώσω. Οπότε πήρε τη ποινή του 12 μήνες και έφυγε χωρίς να αντιδράσει.

Το άλλο το εξωφρενικό που γίνεται σε όλους όσους δεν προσέρχονται με δικηγόρο σε φορολογικές δίκες είναι οι αναβολές που δίδονται για κρείσσονες, ενόψει ρύθμισης ή εξόφλησης. Σε αυτές τις περιπτώσεις, εάν ο πολίτης θέλει μετά να παρασταθεί με συνήγορο χάνει μια σειρά ενστάσεων και ισχυρισμών κατά του κατηγορητηρίου ή της διαδικασίας.

Με λίγα λόγια, η αποσυμφόρηση έγινε στα χαρτιά, αφού στη πράξη έγινε το εξής:

Παραγράφηκαν αδικήματα, όπως η εξύβριση, η δυσφήμιση η αυτοδικία πολλές φορές ακόμη και βαρύτερα αδικήματα και τη θέση τους πήραν εις το πολλαπλάσιο οι ατελείωτες υποθέσεις με οφειλές προς το δημόσιο.

Και θα μου έλεγε κάποιος ότι όποιος χρωστάει στο δημόσιο πρέπει να πληρώσει και συμφωνώ απόλυτα μαζί του.

Ας έρθει όμως να εξηγήσει στον απλό πολίτη που δέχθηκε μια απρόκλητη επίθεση, η δυσφημίστηκε και εξυβρίστηκε με χυδαίο τρόπο από κάποιον άλλο, ο οποίος πολίτης πλήρωσε 160 ευρώ παράβολο μήνυσης και πολιτικής αγωγής, απασχόλησε προανακριτές και εισαγγελέα, πλήρωσε παραστάσεις, εμφανίστηκε στο δικαστήριο για να ζητήσει προστασία και δικαιοσύνη έναντι όσων έχει υποστεί και ξαφνικά ακούει από την έδρα (που τελικά απασχολήθηκε – ΔΕΝ αποσυμφορήθηκε η υπόθεσή του από πριν) ότι η υπόθεσή σας τίθεται στο αρχείο λόγω παραγραφής.

                Εάν εκείνη τη στιγμή υπάρχουν λόγια να εξηγήσεις σε αυτό τον άνθρωπο ότι  είναι το θύμα των μεταρρυθμίσεων της αποσυμφόρησης, τότε δεν έχω να συμπληρώσω τίποτε άλλο.

Ωστόσο, βλέπει τον άνθρωπο που τον δυσφήμησε να τον περιγελά λέγοντάς του ότι «Είδες …δεν κατάφερες τίποτα να μου κάνεις και πλήρωσες και πάρα πολλά λεφτά… και εγώ θα σε ξανά δυσφημήσω…»

Κάτωθι είναι οι δημοσιευμένοι νόμοι που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο επιχείρησαν να επιταχύνουν την απονομή της δικαιοσύνης αλλά μέχρι στιγμής έχουν κατορθώσει να δημιουργήσουν έναν ακόμη ΦΟΒΟ στους δικηγόρους. Ο φόβος αυτός έγκειται στο γεγονός ότι η μεγαλύτερη πλέον μερίδα των συναδέλφων προσπαθεί να αποφύγει το ειρηνοδικείο γιατί έχει πέσει δραματικά η απόδοση και η ποιότητα απονομής της δικαιοσύνης, λόγω του εξαιρετικά μεγάλου φόρτου εργασίας και της παντελούς έλλειψης μηχανοργάνωσης.
Όσοι είναι δικηγόροι Θεσσαλονίκης θα τους ήρθε το σχετικό e-mail για τη γραμματέα του Ειρηνοδικείου Κουφαλίων η οποία βγήκε στη σύνταξη και οι συνάδελφοι θα εξυπηρετούνται από κάποια γραμματέα της Θεσσαλονίκης… και μόνο τις Παρασκευές στα Κουφάλια!!!

Σχετική ανακοίνωση “Κατόπιν συνταξιοδότησης του γραμματέα της έδρας του Ειρηνοδικείου Κουφαλίων και της μη αναπλήρωσής του μέχρι και σήμερα, το Ειρηνοδικείο Θεσσαλονίκης θα διαθέτει γραμματέα μόνο τις Παρασκευές. Τις υπόλοιπες ημέρες (Δευτέρα – Πέμπτη) για διεκπεραίωση υποθέσεων σχετικά με το Ειρηνοδικείο Κουφαλίων, οι δικηγόροι θα εξυπηρετούνται από το γραφείο 51 στο Ειρηνοδικείο Θεσσαλονίκης.”

3346/2005 Ν.3814/2010,ΦΕΚ Α 3),αντικαταστάθηκε ως άνω με το άρθρο 30 Ν.3904/2010,ΦΕΚ Α 218/23.12.2010. 4043/12, 4055/2012,3659/2008, 3994/2011, 3994/2011, 3900/2010, άρθρο 14 του ν. 3772/2009, 4046/2012 PSI και 4077/2012 μετάθεση χρόνου έναρξης του 4055

 

Μέσα σε όλα αυτά δεν πρέπει να λησμονούμε και το γεγονός ότι το υπουργείο δικαιοσύνης «έριξε στην αρένα των δικαστικών αιθουσών» αρκετούς νέους ειρηνοδίκες χωρίς εμπειρία και κυρίως χωρίς καμία ουσιαστική εκπαίδευση – έστω στη συγγραφή δικαστικών αποφάσεων – με αποτέλεσμα η εκδίκαση υποθέσεων με νομικό ενδιαφέρον εντός των αιθουσών των ειρηνοδικείων να έχει εξελιχθεί σε μια συζήτηση απλών ανθρώπων.

Συζητούσα με μια εξαιρετική συνάδελφο (εκπληκτική νομικό) και νέα δικηγόρο εντός της αίθουσας του ειρηνοδικείου για την υπόθεσή της, ένα εξαιρετικά περίπλοκο τροχαίο και μεταξύ άλλων μου ανέφερε έναν πολύ έξυπνο νομικό ισχυρισμό και καλά τεκμηριωμένο στο χαρτί για την υπόθεσή της. Όταν γέλασα νόμιζε ότι είπε κάτι αστείο, αλλά όταν της εξήγησα ότι πρέπει να δει την έκφραση του/της Ειρηνοδίκη όταν μιλούσε τότε κατάλαβε ότι ο ισχυρισμός αυτός ασκόπως δημιουργήθηκε.

Τι να εξηγήσουμε επιπλέον;

Ότι τα ειρηνοδικεία παραλαμβάνουν ακόμη αιτήσεις υπερχρεωμένων με το καθεστώς κατσέλη όταν έχει αλλάξει ο νόμος και με μαθηματική ακρίβεια όλες αυτές οι αιτήσεις θα απορριφθούν ως νόμω αβάσιμες;

Ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή υπόδειγμα αίτησης όπως πρέπει να είναι συντεταγμένο γι αυτές τις υποθέσεις με αποτέλεσμα όλοι οι υπερχρεωμένοι αυτοί τη στιγμή να είναι τα «πειραματόζωα» των αποφάσεων;

Ότι για τη κήρυξη κυρίας μιας διαθήκης απαιτείται διαδικασία γραφειοκρατίας μεγαλύτερη από αυτή του προηγούμενου καθεστώτος;

Ότι για την έκδοση μιας διαταγής πληρωμής και απόδοσης μισθίου ο καθένας έχει και τη δική του άποψη και επιστέφει πίσω αιτήσεις;

Ποιος όμως από τους απλούς πολίτες ξέρει πραγματικά πως λειτουργεί το σύστημα μετά το αλαλούμ των αποσυμφορήσεων; Η εργασία του δικηγόρου έχει καταντήσει σε μια ατελείωτη επεξήγηση του χάους που επικρατεί και ο κόσμος από την άλλη να μην τον πιστεύει.

Κλείνοντας λησμόνησα να σας ενημερώσω ότι το υπουργείο Δικαιοσύνης ετοιμάζεται να καταθέσει σχέδιο με σκοπό να ψηφιστεί νόμος για την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων και επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης. Η πληροφορία είναι εμπιστευτική αλλά αναλαμβάνω το ρίσκο της δημοσίευσης.

Αν σας φάνηκε χρήσιμο, μπορείτε να το μοιραστείτε:
Facebook Twitter Email

Related Posts

1 Comments

    Leave A Reply