Με άποψη: Τα πραγματικά προβλήματα του “αναβολόσημου” στη πρακτική δικηγορία που δεν προβλέπονται από το νόμο.
παράβολο αναβολής στις πολιτικές δίκες. Σε δικονομικό “πονοκέφαλο” εκατοντάδων χιλιάδων διαδίκων πρόκειται να εξελιχθεί η “άστοχη” επιλογή του Υπουργείου Δικαιοσύνης να εισάγει εισπρακτικό μέτρο ως διαδικαστική προϋπόθεση εξέτασης αιτήματος αναβολής.
Όλα αυτά τα χρόνια των μνημονίων έχει παρατηρηθεί ότι η προσπάθεια σύνδεσης εισπρακτικού μέτρου με διαδικαστικές προϋποθέσεις στην πολιτική ή στην ποινική δίκη, έχει οδηγήσει τη διαδικασία σε “κωμικοτραγικές” καταστάσεις αν το δούμε λίγο χιουμοριστικά ή σε αντισυνταγματικότητες και πρόσθετη γραφειοκρατία αν το δούμε σοβαρά.
Δεν μπορώ να ξεχάσω την “ανεκδιήγητη” εκείνη ρύθμιση για τις αναβολές στις ποινικές δίκες, όπου έπρεπε να κατατεθεί αίτημα αναβολής 5 μέρες πριν τη δικάσιμο να απασχοληθεί το δικαστικό συμβούλιο και να αναβληθεί η υπόθεση με βούλευμα!!!!. Στην επαρχία όπου οι δικαστές πασχίζουν να συγκροτήσουν 3 μελείς συνθέσεις, με τη γραμματεία και την υλικοτεχνική υποδομή σε κατάσταση τραγική και ελλείψεων ήταν πρακτικώς ανέφικτο να εφαρμοστεί. Χώρια που πρόσθετε άσκοπη γραφειοκρατία.
Δείτε εδώ αναλυτικά το φιάσκο του νόμου που τελικώς άλλαξε.
Το πρόβλημα των καθυστερήσεων στις δίκες δεν είναι οι αναβολές των διαδίκων, αλλά όλα τα άλλα διαδικαστικά ζητήματα όπως ανθρώπινο δυναμικό, δικαστικές αίθουσες, γραμματειακή υποστήριξη, υλικοτεχνική υποδομή, στοιχειώδης μηχανοργάνωση, ηλεκτρονική παρακολούθηση, ψηφιακή πιστοποίηση, στα οποία δεν έχει γίνει το παραμικρό βήμα για την διόρθωσή τους.
Αντιθέτως, αυτό που “πουλάει” περισσότερο στη κοινή γνώμη είναι οι αναβολές. θα βάλουμε λοιπόν ένα εισπρακτικό παράβολο στις αναβολές για να έρθουν έσοδα στο δημόσιο ταμείο ή στο ΤΑΧΔΙΚ αντίστοιχα.
Αυτό βέβαια έρχεται σε αντίθεση με τις καταργήσεις των πόρων προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία με πρόσφατο νόμο. Δηλαδή επί της ουσίας το κενό που δημιούργησαν οι καταργήσεις των πόρων του ΕΤΑΑ μέρος των οποίων χρηματοδοτούνταν από το δημόσιο, έρχονται να αντικαταστήσουν το παράβολο στις αναβολές που το μόνο βέβαιο είναι ότι θα προσθέσουν ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ και ΑΔΙΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ.
Δείτε εδώ τις καταργήσεις των πόρων
Ειδικότερα προβλέπεται παράβολο αναβολής στις πολιτικές δίκες:
α) ενώπιον Ειρηνοδικείου και Μονομελούς Πρωτοδικείου παράβολο ποσού είκοσι (20) ευρώ
β) ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου παράβολο ποσού τριάντα (30) ευρώ
γ) ενώπιον του Εφετείου παράβολο ποσού σαράντα (40) ευρώ.
δ) ενώπιον του Αρείου Πάγου παράβολο ποσού πενήντα (50) ευρώ.
Καμία πρόβλεψη όμως δεν έχει γίνει για τα εξής ζητήματα τα οποία θα κληθούν να αντιμετωπίσουν εκατοντάδες χιλιάδες διάδικοι, δικηγόροι και δικαστές το αμέσως επόμενο διάστημα από τη δημοσίευση του νόμου και συγκεκριμένα για το παράβολο αναβολής στις πολιτικές δίκες:
Τι προβλέπεται σε περίπτωση απλής ή αναγκαίας ομοδικίας όπου ένας διάδικος ΔΕΝ επιθυμεί την αναβολή της υπόθεσής; Θα υποχρεωθεί να πληρώσει και αυτός παράβολο εξέτασης του αιτήματος αναβολής;
Τι γίνεται στην περίπτωση που δεν έχουν κατατεθεί προτάσεις για λόγους ανώτερης βίας ή απλούς λόγους και η υπόθεση δεν μπορεί να εκδικαστεί χωρίς ερημοδικία;
Τί γίνεται στην περίπτωση που πρέπει να αναβληθεί υποχρεωτικά η εκδίκαση της υπόθεσης για συνεκδίκαση με αντίθετη αγωγή ή παρέμβαση στη δίκη ή συνεκδίκαση με δικόγραφο προσθέτων λόγων για το ΕΝΙΑΙΟ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ;
Τί γίνεται στη περίπτωση αναβολής της υπόθεσης λόγω υπαγωγής της στη διαμεσολάβηση ή για λόγους διαπραγμάτευσης με σκοπό την κατάληξη συμφωνίας των διαδίκων; Μήπως έτσι τορπιλίζεται η προσπάθεια εξωδικαστικής επίλυσης της διαφοράς;
Τί γίνεται στη περίπτωση (ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ Η ΠΛΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ) ο διάδικος απευθυνθεί τελευταία στιγμή στο δικηγόρο και έχει χαθεί η προθεσμία κατάθεσης προτάσεων; Αυτός ο διάδικος ΘΑ ΕΡΗΜΟΔΙΚΑΣΤΕΙ;
Τί γίνεται στη περίπτωση που εκ του νόμου πρέπει να αναβληθεί η υπόθεση μέχρι την έκδοση αποφάσεως άλλου πολιτικού ή ποινικού δικαστηρίου;
Τί γίνεται στη περίπτωση που το δικαστήριο αναβάλλει λόγω πέρατος ωραρίου ή λόγω στάσης εργασίας του γραμματέα ή λόγω διακοπής της συνεδρίασης για οποιονδήποτε λόγο;
Συνεπώς, όπως μπορεί να γίνει αντιληπτό υπάρχουν μια σειρά από πρακτικά προβλήματα που θα κληθούν οι διάδικοι, οι δικηγόροι και οι δικαστές να αντιμετωπίσουν και που με την συγκεκριμένη διάταξη του νόμου όπως εισέρχεται προς ψήφιση ΔΕΝ διευκρινίζεται το πως θα επιλυθούν.