Πως θα λυθεί το πρόβλημα των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων - Σχόλιο στο ειδησεογραφικό portal  - Liberal.gr

Πως θα λυθεί το πρόβλημα των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων – Σχόλιο στο ειδησεογραφικό portal – Liberal.gr

κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια – τρόποι αντιμετώπισης του προβλήματος.

Κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια. Το άρθρο αυτό με το συγκεκριμένο σχόλιο δημοσιεύθηκε στο ειδησεογραφικό portal www.liberal.gr – Μπορείτε να δείτε το άρθρο στη πηγή του εδώ.

Την ώρα που οι διαπραγματεύσεις με τους Θεσμούς φτάνουν στο φλέγον ζήτημα του ιδιωτικού χρέους, οι σημαντικές καθυστερήσεις στην προώθηση των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων του νομικού πλαισίου για τη διευθέτηση των επιχειρηματικών οφειλών «φρενάρουν» την οικονομική δραστηριότητα.

Σύμφωνα με τον «απολογισμό» της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για τις πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων, η χώρα μας είναι ουραγός στις μεταρρυθμίσεις, ενώ 8 στις 10 υποθέσεις ρύθμισης επιχειρηματικών δανείων στην Ελλάδα… μπλοκάρουν λόγω του ανεπαρκούς νομικού πλαισίου και της ακαμψίας του δημοσίου.

Παράγοντες της αγοράς, από την πλευρά τους, υποστηρίζουν ότι το ποσοστό… εμπλοκής είναι ακόμη μεγαλύτερο στις υποθέσεις που αφορούν όχι μόνο τραπεζικά δάνεια αλλά και χρέη προς το δημόσιο και απευθύνουν έκκληση προς την πολιτεία να «σταματήσει η κοροϊδία με τις μέχρι σήμερα εξαγγελίες για επίλυση του προβλήματος». Σημειώνεται ότι τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια ξεπερνούν τα 65 δισ. ευρώ, οι οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία τα 25 δισ. ευρώ και το ιδιωτικό χρέος προς την εφορία τα 90 δισ. ευρώ.

«Το κομμάτι του παζλ που λείπει να για λυθεί το πρόβλημα των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων είναι η βούληση τόσο των τραπεζών όσο και του δημοσίου για επίλυση του προβλήματος», υποστηρίζει στο liberal.gr, ο νομικός κ. Νίκος Σιαμάκης. «Οι διοικήσεις των τραπεζών αρνούνται να “κουρεύουν” δάνεια υπό το φόβο των ποινικών κυρώσεων ή του δυσβάσταχτου ELA και της έλλειψης ρευστότητας, το δε δημόσιο επιβάλει συνεχώς νέα φορολογικά βάρη, την ίδια στιγμή που αρνείται να περιορίσει τις απαιτήσεις του ή να ρυθμίσει με ευνοϊκούς όρους και επιτόκια τα ληξιπρόθεσμα χρέη των πολιτών», συμπληρώνει.

Όσο για τα βήματα που θα πρέπει να γίνουν, ο ίδιος σημειώνει: «Η νομοθετική πρωτοβουλία θα πρέπει να εστιάσει κυρίως σε δύο άξονες, αφενός στην υποχρέωση (από δυνατότητα που ισχύει σήμερα βλ. 4307/2014) των τραπεζών για ρύθμιση με οποιονδήποτε τρόπο (κούρεμα, επιτόκιο, επιμήκυνση) των δανείων με βάση τον κώδικα δεοντολογίας, αλλά και στην υποχρεωτικότητα εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών αυτών με διαμεσολάβηση, θέτοντας όρια με βάση τα εισοδηματικά ή άλλα αντικειμενικά κριτήρια και το επίπεδο διαβίωσης των δανειοληπτών. Όσο για τα προσωπικά δάνεια ισχύει ο νόμος “Κατσέλη” από 1-1-2016 υπό τις αυστηρές του πλέον προϋποθέσεις».

«Χρειάζεται ένα γρήγορο και ευέλικτο πλαίσιο που θα δίνει λύση για τις βιώσιμες επιχειρήσεις σε σύντομο χρόνο και θα προβλέπει τη ρύθμιση του συνόλου των οφειλών έτσι ώστε να μπορεί η επιχείρηση να εξυπηρετεί κανονικά το χρέος της και να συνεχίσει απρόσκοπτα τη λειτουργία της», σημειώνει διοικητικό στέλεχος μεγάλης επιχείρησης.

Συνολική διευθέτηση

Οι πληροφορίες θέλουν την κυβέρνηση να συζητά με τους δανειστές ένα σχέδιο «συνολικής διευθέτησης» το οποίο θα προβλέπει «κούρεμα» οφειλών προς την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία και τις τράπεζες. Όμως, η όλη διαδικασία βασίζεται στην έννοια της διαμεσολάβησης, η οποία σήμερα «σκοντάφτει» στο δαιδαλώδες πλαίσιο και στην ουσία είναι αναποτελεσματική. Κατά συνέπεια, οποιαδήποτε πρωτοβουλία προχωρήσει και συμφωνηθεί με τους δανειστές θα κριθεί στην πράξη και όχι από τις εξαγγελίες που πολλές φορές μένουν… στα χαρτιά.

Μέχρι σήμερα το κράτος δεν δέχεται διαγραφή οφειλών με αποτέλεσμα να «παγώνουν» οι όποιες διαδικασίες ρύθμισης οφειλών προς τράπεζες και ιδιώτες. Η επίσπευση του νομικού πλαισίου για τον εξωδικαστικό διακανονισμό οφειλών θεωρείται μείζον ζήτημα και σε συνδυασμό με την ποινική ασυλία των στελεχών που θα υπογράφουν αναδιαρθρώσεις δανείων και τη δυνατότητα αποβολής των μη συνεργαζόμενων διοικήσεων αποτελεί τη βασική εκκρεμότητα στο μέτωπο των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων. Επίσης, οι εν λόγω νομοθετικές παρεμβάσεις είναι αυτές που αναμένουν και τα ξένα funds που έχουν ήδη καταθέσει αίτηση για τη χορήγηση άδειας διαχείρισης απαιτήσεων, έτσι ώστε να δραστηριοποιηθούν σε συνεργασία με τις τράπεζες.

Μία ακόμη σημαντική παράμετρος είναι η απουσία συγκεκριμένης διαδικασίας, εκτός των όσων προβλέπονται στο πλαίσιο του Κώδικα Δεοντολογίας, για όσα χρέη δημιουργήθηκαν μετά το 2014. Ο «νόμος Δένδια» αφορούσε στις ρυθμίσεις οφειλών των επιχειρήσεων συγκεκριμένου κύκλου εργασιών, προς τράπεζες, δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, όμως… σταματάει στις οφειλές που δημιουργήθηκαν μέχρι το τέλος του 2014.

Σε ότι αφορά το «νόμο Κατσέλη», αυτός στην ουσία πάγωσε από την πρωτοχρονιά του 2016, λόγω των αυστηρών του κριτηρίων, ενώ οι καθυστερήσεις στην εκδίκαση των δεκάδων χιλιάδων υποθέσεων συνολικού ύψους άνω των 8 δισ. ευρώ δημιούργησε άλλου είδους προβλήματα.

Στην αγορά κυριαρχεί η πεποίθηση ότι το ζήτημα των επιχειρηματικών οφειλών μετά από τόσα χρόνια ύφεσης και κατάρρευσης της αγοράς δεν έχει αντιμετωπιστεί με την κατάλληλη ευαισθησία. Οι εξαγγελίες για τη διευθέτηση των επιχειρηματικών οφειλών προς δημόσιο και τράπεζες λειτουργούν μέχρι σήμερα ως πυροτέχνημα και ο τρόπος που προσεγγίζεται από την πολιτεία είναι τουλάχιστον ανεπαρκής.

Για παράδειγμα – και τα παραδείγματα είναι πολλά κάτι που φαίνεται από τις δεκάδες χιλιάδες κατασχετήρια που αποστέλλονται κάθε μήνα – όταν το δημόσιο δεν δέχεται κούρεμα και οι οφειλές προς αυτό φτάνουν στο 70% των συνολικών χρεών μίας επιχείρησης δεν δίνεται κίνητρο για να λυθεί το πρόβλημα.

 

κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια, κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια, κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια, κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια

Αν σας φάνηκε χρήσιμο, μπορείτε να το μοιραστείτε:
Facebook Twitter Email

Related Posts

Leave A Reply